Od niedzieli obowiązuje nowy, roczny rozkład jazdy pociągów. PKP Intercity znacząco zwiększyło liczbę kursów, oferując pasażerom aż 555 połączeń dziennie. To o około 50 pociągów więcej niż w poprzednim rozkładzie. Zdecydowana większość kursów będzie realizowana przez cały rok, a część z nich ma charakter sezonowy. Przewoźnik podkreśla, że celem zmian jest większa przewidywalność i wygoda podróżowania, Santeos.pl podaje.
Regularne kursy na najważniejszych trasach krajowych
PKP Intercity zapowiada, że w nowym rozkładzie szczególny nacisk położono na cykliczność połączeń. Na najbardziej obciążonych trasach pociągi będą kursować co godzinę. Dotyczy to między innymi relacji Warszawa–Trójmiasto oraz Wrocław–Kraków. Co dwie godziny zaplanowano kursy na trasach Zielona Góra–Przemyśl oraz Gdynia–Wrocław. Regularność ma ułatwić planowanie podróży zarówno w tygodniu, jak i w weekendy.
W nowym rozkładzie pojawiło się 15 nowych pociągów kategorii EIC oraz EIP. Wśród nich znalazły się m.in. składy Pendolino kursujące z Trójmiasta do Zakopanego. Uruchomiono również sezonowy pociąg EIP na trasie Bielsko-Biała–Ustka. Rozszerzona została także oferta połączeń ekspresowych, w tym EIC Viadrina na trasie Wrocław–Warszawa. Zwiększono również liczbę kursów z Krakowa do Gdyni oraz do stolicy.
Lepsza oferta dla mniejszych miast
Zmiany w rozkładzie obejmują nie tylko największe aglomeracje. Gorzów Wielkopolski zyskał pięć szybkich połączeń do Poznania oraz bezpośredni dojazd do Trójmiasta. Do Chełma wracają dodatkowe składy, co ma poprawić dostępność regionu. Na Suwalszczyźnie uruchomiono pociąg IC Wigry. Czas przejazdu z Suwałk do Warszawy skróci się do 3 godzin i 34 minut.
Nowy rozkład jazdy obejmuje 57 połączeń międzynarodowych, czyli o 17 więcej niż dotychczas. Co dwie godziny z Warszawy będą odjeżdżać pociągi do Berlina. Z kolei z Krakowa do Wiednia i Pragi składy pojadą co cztery godziny. Nowością jest pociąg IC Carpatia, który połączy Polskę z kilkoma krajami Europy Środkowej. Rozszerzono również ofertę połączeń do Wilna oraz miast na Ukrainie.
Zmiany u przewoźników regionalnych
Nowy rozkład jazdy przynosi także nowości w ofercie Polregio. Od 14 grudnia przewoźnik uruchamia nowe połączenia oraz wydłuża wybrane trasy regionalne. W województwie mazowieckim pojawi się relacja Warszawa Zachodnia i Gdańska–Chełm. Po kilkunastu latach przerwy pociągi wracają do Ciechocinka. Nowe trasy obejmą również m.in. Wrocław–Rybnik oraz połączenia do Bydgoszczy i Terespola.
Nie wszędzie zmiany oznaczają poprawę dostępności. Urząd Transportu Kolejowego informuje o utrudnieniach na południowo-wschodnim Podkarpaciu. Rozpoczyna się remont linii kolejowej, przez co za stacją Krosno nie będą kursować pociągi regionalne. Co istotne, nie zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Jedyną możliwością dojazdu pozostaną pociągi Intercity kursujące z Krakowa w kierunku Zagórza.
Korekty w trakcie obowiązywania rozkładu
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że w czasie obowiązywania nowego rozkładu jazdy planowane są cztery korekty. Będą one związane głównie z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi. Najbliższa zmiana ma wejść w życie 8 marca 2026 roku. Pasażerowie powinni na bieżąco śledzić komunikaty przewoźników. Ma to pomóc w uniknięciu niespodzianek podczas podróży.
PKP Intercity notuje systematyczny wzrost liczby pasażerów. W 2023 roku przewoźnik obsłużył 78,5 mln osób, a w 2025 roku planuje przewieźć około 84 mln. Do 2030 roku celem jest osiągnięcie poziomu 110 mln pasażerów rocznie. Polregio, którego pociągi wyjeżdżają na tory ponad dwa tysiące razy dziennie, przewiozło w 2024 roku blisko 101 mln osób. Nowy rozkład jazdy ma być kolejnym krokiem w rozwoju kolei w Polsce.
