#WokółLiturgii – Mów Panie, bo sługa Twój słucha
Liturgia eucharystyczna jest bogata w wiele symboli, które mają nam pomóc lepiej przeżyć zbawcze misteria. Kolejnym elementem Eucharystii jest Liturgia Słowa, której słuchamy, by jeszcze lepiej zrozumieć sprawowane misterium.
Konstytucja o Liturgii Świętej mówi, że należy:
obficiej zastawić dla wiernych stół słowa Bożego, szerzej otworzyć skarbiec biblijny, aby w ustalonym przeciągu lat odczytać wiernym ważniejsze części Pisma świętego (KL 51),
ponieważ wtedy:
Bóg przemawia do swego ludu, Chrystus w dalszym ciągu głosi Ewangelię (KL 33).
Nie ma liturgii, w której Bóg nie przemawiałby do człowieka. Liturgia Słowa jednoczy Lud Boży w słuchaniu, umacnia oraz oczyszcza, pozwala na nowo spojrzeć na swoje życie z perspektywy Ewangelii.
Nie raz zastanawiamy się, po co tyle słuchać w kościele, przecież mogło by być jedno czytanie. Odpowiedź daje nam Kościół:
W czytaniach, które wyjaśnia homilia, Bóg przemawia do swego ludu, objawia mu tajemnicę odkupienia i zbawienia, i podaje mu pokarm duchowy, a sam Chrystus poprzez swoje słowo obecny jest pośród wiernych. Lud przyswaja sobie to Boże słowo przez śpiew i łączy się z nim ściśle przez wyznanie wiary, a posilony nim w modlitwie powszechnej zanosi prośby w potrzebach całego Kościoła i o zbawienie całego świata” (OWMR 33).
W obecnej liturgii można wyróżnić dwa schematy czytań
- Świąteczny (niedziele i uroczystości) – są trzy czytania: pierwsze ze Starego Testamentu, psalm responsoryjny, drugie z listów Apostolskich lub Apokalipsy, trzecie z Ewangelii. W niedziele czytania są podzielone kolejno na cykl A, B i C, w które się czyta ewangelię św. Mateusza (A), św. Marka (B) i św. Łukasza (C). Ewangelię św. Jana czyta się w Wielkim Poście i w okresie wielkanocnym.
- W dni powszednie – są dwa czytania: pierwsze ze Starego lub Nowego Testamentu, psalm responsoryjny oraz Ewangelia.
Św. Jakub w swoim liście napisał:
Wprowadzajcie słowo w czyn, a nie bądźcie słuchaczami (Jk 1,22).
Dlatego każdy z nas, uczestnicząc w liturgii, zobowiązany jest wcielać usłyszane słowo w czyn, by dawać świadectwo, że Chrystus jest rzeczywiście w nas obecny.
W obecnej formie Liturgia Słowa to:
- Czytania mszalne
- Psalm responsoryjny
- Ewangelia odczytywana przez biskupa, kapłana lub diakona
- Homilia – wyjaśnienie tekstów biblijnych
- Wyznanie wiary – wprowadzone do liturgii w 1014 roku. Credo mszalne nosi nazwę Symbolu nicejsko-konstantynopolitańskiego, ponieważ zawiera sformułowania ustalone na Soborze w Nicei (325 r.) i ponownie zatwierdzone na Soborze w Konstantynopolu (381 r.). Jest przypomnieniem przyjętego chrztu oraz pokazuje związek Chrztu z Eucharystią.
- Modlitwa powszechna – modlitwa w różnych potrzebach Kościoła.
Ojciec Święty Franciszek w jednej ze swoich katechez o Eucharystii powiedział:
Możemy powiedzieć, że w Liturgii Słowa, poprzez Ewangelię i homilię Bóg prowadzi dialog ze swoim ludem, który Go uważnie i ze czcią słucha, a jednocześnie rozpoznaje, że jest On obecny i działa. Jeśli zatem wsłuchujemy się w „dobrą nowinę”, to przez nią będziemy nawróceni i przemienieni, a zatem będziemy zdolni do przemiany siebie samych i świata. Dlaczego? Bo dobra nowina, słowo Boże wchodzi uszami, dociera do serca i dociera do rąk, aby czynić dobre uczynki.
Niech słowa papieża Franciszka będą dla nas drogowskazem, kiedy przyjdzie pokusa, by usnąć lub nie słuchać Liturgii Słowa, że Chrystus przemawia na różne sposoby.